Dionis Escorsa · Works · Collaborations

 

With english subtitles


Y Dionis Escorsa


Y Dionis Escorsa

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Y Dionis Escorsa

Y

 

A few years after the Balkan conflict, the inhabitants of a village return to their destroyed houses and meet each other again. The dreams they have during these days reenact old wounds.

This film infiltrates their respective nightmares in order to transmit, from an oneiric state, the psychological scars that lay dormant in the consciousness of many inhabitants of former Yugoslavia.

 

"When Dionis Escorsa tells of the traumas of the Balkan war, he conducts fieldwork in ellipses and does completely without that concerned awkwardness of simplistic mass-media psycology -wich viewers are impatiently waiting for." 

Heinz Peter Schwerfel

 

"Y, Dionís Escorsa’s first feature film (Tortosa, 1970), was released internationally in 2013 at he Kino der Kunst Festival of Munich. It was curated by Hans-Ulrich Obrist.

A low-cost production with the collaboration of amateur actors and the use of one camera and a computer, the film explores the trauma of the Balkan war through an oneiric and surrealist story that lies halfway between fiction and documentary. Thereby Escorsa’s narrative functions like an audio-visual collage where different visions of the traumatic experience of war and its aftermath merge and coexist in the collective memory of a place. The story goes beyond specific viewpoints (victims and executioners, winners and losers) in so far as it reflects the psychological distress —conveyed by the state of anxiety that the nightmare of the traumatic experience provokes—, the loss and need for reconstruction both physical (the land) and mental (its inhabitants).

Following a fragmented structure defined by the nightmare of a soldier that comes back to his destroyed house, the film combines visions and memories of the conflict (bombings in the woods, dead comrades, executions..) with premonitions and moments of projection of the future by means of a metaphorical simile: a tree that extends its roots through the debris of the house in ruins (where the soldier’s father had been murdered) and whose branches grow towards an uncertain future (the birth of his son).

Once Escorsa had filmed the different sequences in the Balkans (mainly in Slunj, a Serbian zone within Croatia), he worked on the script to match the visual pieces with the more recent transition scenes filmed in Spain, Italy and Germany.

David Armengol.
Digital catalogue of the Caixafórum collection.



Los habitantes de un pueblo balcánico regresan años después del conflicto a sus casas devastadas y se vuelven a encontrar entre ellos. Los sueños que tienen durante esos días reescenifican viejas heridas.

El film se infiltra en sus respectivas pesadillas para transmitir, desde un estado onírico, las cicatrices que siguen durmientes en las conciencias de muchos habitantes de la ex-Yugoslavia.

 

"Cuando Dionis Escorsa narra los traumas de la guerra balcánica, desarrolla un trabajo de campo en elipsis y lo hace sin la incómoda torpeza de la psicología simplista de los medios de comunicación masivos, que los espectadores esperan con impaciencia."

Heinz Peter Schwerfel

 

"Y" es el primer largometraje de Dionís Escorsa (Tortosa, 1970) y fue presentado internacionalmente en 2013 dentro del festival Kino der Kunst de Múnich, comisariado por Hans-Ulrich Obrist.

Con una producción mínima, la participación de actores no profesionales y simplemente el uso de una cámara y un ordenador, la película explora el trauma de la guerra de los Balcanes a través de un lenguaje onírico y surrealista que da lugar a una historia situada a medio camino entre la ficción y el documental. De este modo, el relato de Escorsa funciona como un collage audiovisual en el que se fusionan y conviven diferentes visiones sobre la experiencia traumática de la guerra y sus secuelas en la memoria colectiva de un lugar. Más allá de posiciones específicas (víctimas y verdugos, vencedores y vencidos), Y refleja la condena psicológica —representada por la angustia de la pesadilla derivada de la vivencia traumática—, la pérdida y la necesidad de reconstrucción tanto física (el territorio) cómo mental (sus habitantes).

Siguiendo una estructura fragmentada y marcada por la pesadilla de un soldado que vuelve a su hogar en ruinas, la película combina visiones y recuerdos del conflicto (bombardeos en el bosque, compañeros muertos, fusilamientos…) con premoniciones y momentos de proyección del futuro por medio de un símil metafórico: un árbol extiende sus raíces entre los escombros de la casa (donde fue asesinado el padre del soldado) y sus ramas crecen hacia un futuro incierto (el nacimiento de su hijo).

Una vez grabadas las diferentes secuencias en los Balcanes (principalmente en Slunj, una zona serbia situada dentro de Croacia), Escorsa trabajó en el guion para encajar las piezas visuales con nuevas escenas de transición grabadas en España, Italia y Alemania.

David Armengol.
Catálogo digital de la Colección Caixafórum.


Direction, script, camera, edition: Dionis Escorsa
With: Bojana Jelenic, Patricia Maeser, Fran Blanes, Jan Hofmann, Francesc Garriga, Vahida Ramujkic
Sound creation: Alfredo Costa Monteiro
Postproduction: Esteban Bernatas / Andoliado Productions

2012 · 101 min 


Screenings:

Xcèntric film festival · CCCB Barcelona
Kino der Kunst · Arri Kinos · Munich

Picknic Film Festival · Santander
CineMad film festival · Cines Berlanga · Madrid
Flux festival video d'autor · Centre d'art Santa Monica · Barcelona
IBAFF · Filmoteca · Murcia
El Ojo Cojo · Filmoteca, Madrid / Cinemes Boliche, Barcelona
ArtResolution · KCB · Belgrade


Exhibitions:

"Turbulencias" · Curated by Nimfa Bisbe · Caixaforum Barcelona
"Reset" · Curated by Valentin Roma · Galeria Palmadotze · Vilafranca del Penedés
"Remote Conflicts - Interchangeable Scenes" · Curated by Arto Ushan · Neu West Berlin · Berlin
"Zrak i Vrag" · Curated by Arto Ushan · KCB · Belgrade


Adquired by the Caixaforum Collection · Barcelona

Best feature fiction film at
El Ojo Cojo Film Festival · Madrid / Barcelona
Nominated to the best opera prima · IBAFF · Murcia

+ INFO

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