Dionis Escorsa · Works · Collaborations

 

Dionis Escorsa Vahida Ramujkic

Dionis Escorsa Vahida Ramujkic

Dionis Escorsa Vahida Ramujkic

The Fountain of Youth
La fuente de la juventud

 

The myth of "The fountain of youth" describes chimeras that remain on the agenda of much of current scientific research, debtor of the modern paradigm of continuous progress. Its ancestral symbolism that presupposes water as the medium from which life emerges, would be deactivated if the promise of eternal life could be realized, not by the fall of the myth in the use, nor by the foreseeable extinction of the springs, but because it would completely alter the concept of life that water originated on this planet, based on reproduction.

Some time ago I proposed to my father, who had recently recovered from a delicate surgery of his heart, to take part in a portrait of his family next to my sister and her son. The idea consisted in doing a retake of the myth of the fountain of youth, to film my sister accompanying our father to bathe in a beautiful spring and to later manipulate the sequence so that in his place, the child would emerge from the water, without the woman being surprised by it.

During the shooting my father performed his role perfectly well but my nephew suffered a violent attack of panic and resisted to submerge in the water. The repetition of the scene on another date was useless, his panic persisted. In the end I had to accept that the fear for the water "of youth" that the child shows is the true theme of the piece.

Now the film describes the nightmare of a child, in which his mother forces him to enter a fountain into which before that he had seen his grandfather disappear.

El mito de la Fuente de la Juventud describe quimeras que siguen en la agenda de buena parte de las investigaciones científicas actuales, deudoras del paradigma moderno del progreso continuo. Su simbolismo ancestral, que presupone el agua como medio del que surge la vida, se desactivaría si se realizara la promesa de inmortalidad, no por la caída del mito en el uso, ni por la previsible extinción de los manantiales, sino porque alteraría por completo el concepto de vida que el agua originó en este planeta, basado en la reproducción.

Hace poco le propuse a mi padre, recién recuperado de una delicada operación de corazón, hacer un retrato generacional de su familia en el que también participasen mi hermana y su hijo. La idea consistía en retomar el mito de la fuente de la juventud, filmar a mi hermana acompañando a bañar a nuestro padre en un bonito lago y trucar la secuencia para que en su lugar emergiera el niño, sin que la mujer se sorprendiera por ello.

Durante el rodaje, mi padre realizó perfectamente su papel, pero el niño sufrió un violento ataque de pánico y se resistió a sumergirse. La repetición de la escena en otra fecha fue inútil, el pánico persistió. Al final tuve que aceptar que el miedo que muestra el niño por el agua “de la juventud” es el verdadero tema de la pieza.

Ahora el film describe la pesadilla de un niño a quien su madre obliga a entrar en una fuente en la que previamente ha visto a su abuelo desaparecer.


A film by Dionis Escorsa.

With: Pere Escorsa, Mariona Escorsa, Bernat Escorsa, Xavi Dalmau, Roger Carreras, Maria Biescas.

Production: Lucia Saez-benito

Sound creation: Alfredo Costa Monteiro

Sound recordings: El Gat

Photography: Dionis Escorsa, Serafin Teja.

2018 · 12' 52''.